RECENZE CD: |
Recenze I. Recenze II. |
Recenze III. Recenze IV. |
Recenze V. |
John Petrucci - guitars James LaBrie - vocals Jordan Rudess - keyboards Mike Portnoy - drums & percussion John Myung - bass guitars |
CD 1
[54:16] 1. The Glass Prison [13:52] i. Reflection ii. Restoration iii. Revelation 2. Blind Faith [10:21] 3. Misunderstood [9:34] 4. The Great Debate [13:43] 5. Disappear [6:46] CD 2 [42:04] 6. Six Degrees of Inner Turbulence i. Overture [06:50] ii. About to Crash [05:51] iii. War Inside My Head [02:08] iv. The Test That Stumped Them All [05:03] v. Goodnight Kiss [06:17] vi. Solitary Shell [05:48] vii. About to Crash (Reprise) [04:05] viii. Losing Time/Grand Finale [06:01] |
Music: M+Pe+Po+R Text: Portnoy Music: M+Pe+Po+R Text: LaBrie Music: M+Pe+Po+R Text: Petrucci Music: M+Pe+Po+R Text: Petrucci Music: M+Pe+Po+R Text: LaBrie Music: M+Pe+Po+R Text: (orchestrálka) Text: Petrucci Text: Portnoy Text: Portnoy Text: Portnoy Text: Petrucci Text: Petrucci Text: Petrucci |
ILUSTRACE: Dung Hoang, Furious Visual World FOTOGRAFIE: Ken Schles ÚPRAVA: May Redding ART DIRECTION: JMatic |
Nahráno: Bear Tracks Studios, Suffern, NY březen - srpen 2001 Produkce: Mike Portnoy a John Petrucci Mixáž: Kevin Shirley |
Vyšlo: 29. ledna 2002 v USA 28. ledna 2002 v Německu ELECTRA Entertainment Group Inc. Warner Music Group |
Japonská verze CD "Six Degrees Of Inner Turbulence" navíc obsahuje rádiovou verzi "Solitary Shell" jako bonus track a mini-kalendář roku 2002 právě tak jako laminovanou vstupenku. Laminovaná vstupeka je suvenýr a není platnou vstupenkou na turné. |
Snové divadlo sehrálo Kroniku šílenství [25. 03. 2002, 05:00, autor Pavel Parikrupa, převzato z: www.musicserver.cz/ (z recenzí)] Každý poslouchá takovou hudbu, jakou si zaslouží. Někdo preferuje předžvýkaný polotovar elektronicky transportovaný bez sebemenší námahy do útrob, a to ještě na základě jakési masivní mediální masáže. S hudbou americké skupiny Dream Theater je to jinak - pánové jsou jednak excelentní muzikanti (je to patrné i z námi recenzovaného živého DVD "Metropolis 2000 - Scenes From New York") a pak svým posluchačům neservírují nic primitivního. Žádná dogmata a rychlá řešení, místo snadných odpovědí spíše otevřené otázky. Jejich skladby těžko snesou označení písničky a spíše k nim sedí termíny jako struktury, vrstvy, vazby. Nová deska se jmenuje "Šest stupňů vnitřní turbulence" a kompozice na ní se těžce postihují slovy. Na ploše dvou CD se nachází více než půl druhé hodiny hudby, vnímavý posluchač bude mít dlouho co objevovat, album se hned tak neohraje a neomrzí. Pravda, vyžaduje naladění na jistou vlnu, vstřícnost směrem k bohaté paletě podnětů jak ve složité hudbě, tak v textech. Jak bývá u Dream Theater zvykem, texty jsou monotematické - tentokrát jsou jednotícím tématem alba lidská psýcha a duševní poruchy. Pro ilustraci se stačí podívat na názvy skladeb - "Skleněné vězení", "Slepá víra", "Nepochopený", "Válka v mé hlavě". Často předhazované srovnání s Pink Floyd či vůbec s artrockem 70. let není zas tak od věci, i když přesah Dream Theater do tvrdého rocku je značný. Trochu bych se zdráhal použít slovo metal, byť hned v první skladbě "The Glass Prison" je slyšet Metallica jak vyšitá. Kupodivu se po pár posleších z těch sáhodlouhých propracovaných skladeb (vždyť celé druhé CD je titulní kompozice Six Degrees Of Inner Turbulence, rozdělená do osmi částí s předehrou a velkým finále a na prvním disku je pět tracků s celkovou stopáží přes 50 minut) vyloupnou i skoro hitové melodie, hovořím o "Misunderstood" nebo "Solitary Shell". Vypíchněme nejen mistrovské ovládání nástrojů (to musím opět zdůraznit - Portnoy, Petrucci, LaBrie, Myung a Rudess jsou fenomenální), ale i schopné skladatelství a bezchybná produkce. "Six Degrees Of Inner Turbulence" je titulem pro náročné, nebojácné a chytré posluchače, co mají rádi promyšlenou tvrdší hudbu. Je důstojnou položkou plně v intencích dosavadní tvorby Dream Theater. Je staromódní vzhledem k soudobým digitálním trendům, protože spoléhá jen na sílu živého muzikantsví prezentovaného nadmíru vyspělými hudebníky. Což mne přivádí k myšlence, jestli se Dream Theater někdy pustí do křížku s elektronikou. Možná by to byla cesta v další evoluci kapely, těžko ovšem říci, jestli by o to kapela a fanoušci stáli. |
Když šest je rovno sedmi [autor Luboš Maule,převzato z: www.musicpage.cz/] Dream Theater se rozhodli, že své fanoušky zahltí hudbou. Jako by nestačilo, že v loňském roce před vánocemi vydali vynikající živé trojalbum ”Live Scenes From New York”! Ve svém hvězdném bočním projektu Transatlantic Mike Portnoy připravil druhou desku ”Bridge Across Forever”, do toho se přihrnul bývalý klávesista Derek Sherinian s počinem ”Inertia” (také druhá sólovka) a ani jejich současný čaroděj na černobílých klapkách se nevěnoval sladkému nicnedělání a ukuchtil pamlsek ”Feeding The Wheel”. Ještě před nimi však James LaBrie do světa vypustil druhý díl (aby se to nepletlo) svého levobočka Mullmuzzler. Jeden aby to taktak stíhal poslouchat, však to máte, i s aktuální deskou, rovných devět kousků nikterak jednoduchých na poslech. Teď si asi říkáte proč mluvím o devíti, když jste jich jistě napočítali jen osm. Vysvětlení je prosté, Dream Theater netroškařili a aktuální deska obsahuje hned dva kompakty na kterých je dohromady bezmála sto minut hudby! Disk číslo jedna obsahuje pět skladeb, druhý jednu jedinou, trvající 42 minut, rozdělenou do osmi částí. První co na veledíle upoutá, kromě rozsahu a tradičně skvěle zvládnutého bookletu a zvuku (tentokráte si ho na starost vzali Mike Portnoy a John Petrucci), je opět výrazné posunutí výrazových prostředků kupředu. Zapomeňte na předchozí opus magnum ”Metropolis Pt.II: Scenes From A Memory”, současní Dream Theater jsou již opět jinde. A to ”jinde” znamená, že do své tvorby integrovali moderní prvky, kterými se honosí současné nu-metalové kapely, ve větší části rezignovali na líbivé, jednudušší (v rámci jejich možností) melodické postupy, nebáli se použít symfonických prvků ani téměř thrashově přitvrdit a překvapit i naprosto disharmonickými pasážemi. A podladili nám hoši, pekelně podladili! Jsou to zkrátka noví Dream Theater, i když i přesto to jsou stále oni. Určitě je poznáte, ale ne na první poslech (upřímně řečeno, dokud nezačal zpívat James, musel jsem se podívat, co že jsem to do přehrávače založil), ten vám napoví pouze to, jestli budete mít sílu si desku znovu pustit, nebo si na ní uděláte minimálně týden volna a začnete ji pomalu vychutnávat. A i poté, co si budete myslet, že ji máte zažitou, zjistíte, že jste stále ještě prakticky na začátku prospektorské činnosti, stále budete zůstávat s pusou otevřenou dokořán a nestačit se divit, co vše jste předtím neobjevili. Stejně jako u předchozí desky (a vlastně téměř u každého díla Dream Theater), i zde se jen těžko hledají slova pro vyjádření dojmů. Přirovnání, že z toho budete mít hlavu ”jako pátrací balón” se jeví více než výstižné. Při vstřebávání nahrávky se budete cítit jako na to tobogánu, chvíli zběsilá jízda prudce dolů - zpočátku ani nestačíte vnímat (natož vychutnávat) ďábelské změny tempa, budete rádi, že sedíte a občas letmo uchem zachytíte pestrost tohoto newyorkského TGW - chvíli klidnější pasáž, kdy se můžete vznášet v oblacích a meditovat. Tyto dvě dominantní polohy jsou prokládány vlivy čerpanými odevšad a přitom odnikud, tak, jak to dovedou jenom Dream Theater. Možná je někdo opět nařkne z kopírování něčeho, co už tu bylo (jak se to už ostatně nesčetněkrát stalo), ale faktem zůstává, že tito páni muzikanti zůstanou ještě pěkně dlouho, při současné formě, lídry svého stylu, kteří kombinují to, co jiní nedokáží nebo se toho bojí. Možná někteří z vás čekají, že zde rozeberu jednotlivé skladby, ale bohužel to nejde. Je to stejné, jako byste chtěli jednou větou zodpovědět všechny otázky vesmíru. ”Six Degrees Of Inner Turbulence” je opět povinností pro všechny fandy Dream Theater. Pokud jsem v úvodu článku zmiňoval boční projekty (až na výjimku ex-člena Dereka Sheriniana), musím nyní prostě a jednoduše konstatovat, že to skupině jako celku prospělo. Přeci jenom má něco do sebe tvrzení, že vedlejší projekty mají sloužit k vybití soukromých tužeb, aby skupina byla ještě silnější, obzvláště u takto hyperaktivních jedinců - Jordan nechal na povrch vyplout svou náklonnost ke klasice (i jazzové), James ke vzletnějším kompozicím a Mike k sedmdesátým létům (jednoduše, nikoliv však detailně, shrnuto). Progresivní pětka z New Yorku tak opět všem svým nohsledům ukázala záda a mně nezbývá než zatleskat. A je to aplaus bouřlivý, dosahuje znovu na vrchol sedmibodové stupnice. Hodnocení: Luboš Maule * * * * * * * (7/7) Petr Heřman * * * * * * * (7/7) |
”Six Degrees Of Inner Turbulence” - recenze z "Machar's Page" [autor David Wretzel,převzato z: http://www.machar.cz (z recenzí)] Tahle deska sice vyšla již v lednu, ale protože bude patřit mezi ty nejlepší pro letošní rok, tak ji do rubriky recenzí prostě musím zařadit. Na DREAM THEATER je od vydání alb “Images and Words” a “Awake” vyvíjen dost velký tlak ve směru kvality, která se zdála být nepřekonatelnou. Po desce “Falling Into Infinity” vyšla “Metropolis pt. 2: Scenes From A Memory” a při úspěchu celosvětového turné se zdálo, že DREAM THEATER jsou na vrcholu slávy a pohled do budouosti byl jednou velkou neznámou. Hned úvodní skladba “The Glass Prison” začíná na DREAM THEATER klasickými vyhrávkami, které dokáží předvést právě jen oni. Po minutě a třičtvrtě se ale rozjíždí porní lokomotiva John Petrucci a společně s Mikem Portnoyem vytváří až hřmotný zvuk . Skvěle vystupují klávesy Jordana Rudesse a dávají skladbě depresivní ráz. Refrén v režii LaBrieho je již klasickou dokonalostí DREAM THEATER. Tahle skladba v sobě ma úplně všechno. Bolest, razanci, pláč, radost i vztek, prošpekována kytarovími, klávesovími a bubenickými sóly skrz na skrz tvoří pilíř prvního disku. Jinak řečeno dokáže dovést skoro až do bezvědomí během 14-ti minut. Následující “Blind Faith” má o poznání pomalejší tempo a je klasickým příkladem rovnováhy všech instrumentů, které se dokonale střídají a každý sólový výstup je zážitkem. Zvuk piana dodává skoro nepopsatelnou náladu celé skladby a to i v momentě, kdy se promění v klávesy a následně přechází do kytarového sóla. “Misunderstood” svým začátkem připomínáplížící se stíny v šedých uličkách za doprovodu violy. Aby se náhle proměnila v pomalý pád do propasti za zvuku bolestně tahavé kytary. Výňatky z politických reportáží dávají “The Great Debate” hned v počátku potřebnou sílu, aby se stala vyvrcholením. A celých 14 minut o tom bezesporu přesvědčuje. Jak řekl Machar, tak ladí. Ale pro vyznavače progresivního metalu se tenhle kousek stane abnormálním zážitkem. První kapitolu uzavírá “Disappear”, kde hlas LaBrieho nutí téměř k pláči a je především jeho vlastním představením. Zde patří dík Kevinu Shirleymu, který dokonale namixoval vokály a samozřejmě celé album. Na druhém disku je samotná “Six Degrees Of Inner Turbulence” rozložená do osmi pasáží. Jedná se o volné pokračování předešlé řadovky a hned úvodní instrumentálka “Overture” naznačuje kolosálnost celého celku. Kytarové vyhrávky se střídají s klávesovým orchestrem a tím vzníká až pohádková melodie. Přes tóny piana se přelévají do druhé části (About The Crash), která je celá podbarvena pianem s úchvatnýmikytarovími sóly a jen občas doplněna klávesy. Jako Metropolis pt.2 je plná až božsky krásnymi melodiemi. (War Inside My Head) je přesně taková jako její název. Je to skutečná válka v hlavě. Nástroje spolu válčí po celou její délku a hlas jim úspěšně sekunduje v několika podobách. Čtvrtá (The Test That Stumped Them All) navazuje na předcházející a odehrává se ve stejném duchu. A protože po válce přichází mír, tak následuje (Goodnight Kiss). A jako správný polibek hladí. Je plná emocí, které vrcholí kytarovým sólem a mění se v drama na operačním sále. Se (Solitary Shell) tvoří dokonalou dvojici a perfektně zapadají svým nápadem do celého příběhu. Předposlední (About The Crash (Reprise)) dává vyniknout především hráčským kvalitám, ale tak je vlastně na celé desce. A ty ji mění v závěrečnou (LosingTime / Grand Finale). A to doslovné grand finale. Monumentální závěr uzavírá celé představení bez jediného zaváhání a nechává padat oponu po nepopsatelném zážitku. Nemá smysl znovu zmiňovat přednosti desky, a promyšlenost všech nápadů. Jsou to přeci DREAM THEATER!!! A těmhle pánům mistrům se podařila stominutová onanie s nekonečným orgasmem. Když si vzpomenu na první prožitky z poslechu, tak musím dát jednoznačně 10! |
”Six Degrees Of Inner Turbulence” - recenze z "BestRock.cz" [autor Jan Juris,převzato z: http://bestrock.cz/ (z recenzí)] Šestá řadová deska progresivních metalistů z New Yorku se dostala na trh po předešlém koncertním trojCD "Live Scenes from New York". Před vydáním jejich studiových alb se pravidelně polemizuje o tom, zda se Dream Theater mohou ještě zlepšovat nebo už nemají jinou volbu než vykrádat sami sebe, případně kopírovat ostatní skupiny a jestli jejich nepopiratelná technická zručnost jenom nemaskuje nedostatek invence při procesu skládání. Takové názory a další podobné jsem již slyšel mnohokrát. Abych pravdu řekl, nijak moc mne nezajímají. Sice mohu částečně souhlasit, že je album zbytečně dlouhé a nic nového nepřináší, ale určitý standardní kvalitativní status byl dodržen. Z pohledu fanouška jsem se opět dočkal skvělé desky. Dostal jsem, co jsem chtěl a o to přeci jde. Daleko cennější pro mne, jako posluchače, je slyšet nadprůměrné instrumentální výkony spolu se skvělým a procítěným zpěvem. Občas i nějakou "hitovku" ("Misunderstood", "Disappear"). Zcela určitě je to bezvadná a pevně věřím, že i dost posluchačsky náročná deska na dvou stříbrných kotoučcích. Produkce se opět ujali sami hudebníci Mike Portnoy a John Petrucci, mixáž provedl osvědčený Kevin Shirley. Na začátek prvního disku si vyslechneme třídílnou "The Glass Prison", která jako by vypadla z dílny kapely Metallica. Jedná se hlavně úvodní část, ale potom, co nastoupí James LaBrie hned poznávám své oblíbence. V této téměř čtrnáctiminutové skladbě se vystřídá tolik hudebních poloh, že některé skupiny za celý svůj hudební život nepřehrají ani polovinu. Po tvrdé smršti následuje zklidnění v podobě "Blind Faith", což je hodně typická skladba Dream Theater. Dočkáme se mnoha zvratů a různých dialogů 'soupeřících' nástrojů. Opět se nám prezentují jednotliví hudebníci se svou dokonalou hrou a hlavně - souhrou! Trochu nad rámec skladby (dokonce bych řekl, že ve všech skladbách) vždy vyčnívá Mike Portnoy. Prostě bicích si musíte okamžitě všimnout. Ostatně kdo měl možnost shlédnout koncert Dream Theater viděl, že ač je bubeník, tak se stal jednoznačně dominujícím členem skupiny. Skvělá melancholická "Misunderstood" hned na první poslech zaujme hledače potenciálních hitů. Ale zkuste pustit v rádiu skladbu devět a půl minuty dlouhou a neseslat na sebe 'spravedlivý' hněv šéfa. A navíc v této netypické baladě jsou i pěkně ostré kytary, disharmonické piano a industriální zvuky. V začátku "The Great Debate" se pod hudbou objevují jakési rozhlasové či televizní komentáře a James LaBrie zahajuje netradičně zkresleným hlasem. První disk uzavírá skvělá balada "Disappear" s vyjímečným výkonem zpěváka. Na druhém disku se rozprostírá osmidílná "Six Degrees of Inner Turbulence". Čtyřicet dva minut na jednu skladbu, i když složenou je až dost velký úkol. Na to si troufnou opravdu jenom giganti hudební scény a ne vždy je výsledek adekvátní délce skladby. Proto vzpomeňme ty, jimž se to snad podařilo - Pink Floyd, Yes, Mike Oldfield... Zahajuje se instrumentální předehrou v orchestrálním aranžmá a myslím, že tuto pasáž si nahráli hudebníci především pro sebe. Nijak vyjímečná a diskutabilní skladba. Ale záleží asi na vkusu, protože ač je předehra bombasticky provedená, osobně ji považuji za zbytečnou. "About to Crash" je o stupeň lepší svižná skladba s již tradičně bezchybnými výkony hudebníků. Razantní "War Inside My Head" odpovídá přesně svému názvu a další skladba je v podobném duchu, i když trochu experimentálnější vzhledem k způsobu zpěvu mezi téměř speedovými kytarovými vsuvkami. Zklidníme v křehké "Goodnigt Kiss" s mistrovsky citlivým pianem, lehounkými bicími a překrásně hebkým kytarovým sólem jako od mistra Joe Satrianiho. Na zpěv se také zapomenout nedá. Osobně bych řekl, že v takovýchto lehčích polohách je James LaBrie nenapodobitelný a famózní. Což potvrdí i v následné "Solitary Shell". Zde ovšem exceluje i v expresivnějších částech skladby. Na začátku zaslechneme nepopiratelný vliv Yes na klávesáka. Ale po dvojzápřahu pomalejších skladeb následuje opakovačka "About to Crash". Závěrečná "Losing Time / Grand Finale" je důstojnou tečkou za celým dvojalbem a je opravdu grandiózní, jenom zbytečně dlouhé doznívání skladby trochu narušilo skvělý prožitek z poslechu. Jak zhodnotit toto album? Myslím, že patří k průměrným počinům Dream Theater, což ale vzhledem k vysoké kvalitě jejich desek je vlastně pochvala. Dream Theater nejsou obyčejná kapela. Jsou vyjímeční kvůli své neobvykle vysoké technické kvalitě hraní. Člověk nemusí být hudebník a skutečně pozná, že tohle jen tak někdo nezahraje. A není to jenom v rychlosti, razanci, ale především v přesnosti a preciznosti provedení. Také nesmíme zapomenout, že jsou to nadprůměrně vytížení muzikanti, kteří se nespokojují jenom tvorbou pro svou mateřskou kapelu, ale vydávají i své sólové desky a jsou účastni v mnoha dalších projektech (Transatlantic, Mullmuzzler…). Navíc, kdo si dneska dovolí vydat dvojalbum? To už musí být opravdu silný materiál podpořený vydavatelskou firmou, která je ochotná tohle všechno financovat. Ale jak je vidět, invence hudebníkům neubývá a tak se všichni jejich obdivovatelé můžeme těšit na další skvělé počiny. |
”Six Degrees Of Inner Turbulence” [autor ***, převzato z: http://www.dreamtheater.estranky.cz/clanky/dream-theater/six-degrees-of-inner-turbulence] Hudebnímu posluchačstvu bylo záhy souzeno pochopit, proč se toto Divadlo zove snové. To, o čem mnozí ani nesnili, dovedlo virtuózní a vizionářské těleso předvést v dokonale ucelených tvarech; vždy dokázalo spojit extraordinérní instrumentální výzbroj s parádním kompozičním talentem. Zkrátka, prog rock (či metal, je-li libo), našel mocné tvůrčí duchy; takové jaké kdysi před lety objevil hudební svět v dodnes nedocenitelných novátorech PINK FLOYD. A poslední řadové album Snových – Scenes From Memory – znamenalo i posluchačský přelom. Z kapely pro labužníky se stalo všeobecně uznávané a oslavované seskupení, které jednou pro vždy dokázalo, že progresivní rock je komplexním uměním, stejně jako krmě pro uši a duši. Jak známo, navázat na hudební mezník a přelomový počin může bývá nejošidnější, co hudebníky (a umělce obecně) může při jejich pouti natrefit. Geniální počin The Wall definitivně rozvrátil Růžové floydum a The Final Cut bylo pouze smutným hudebním epitafem ve stínu rockových monumentů minulosti. Nebo něco žánrově bližšího a trefnějšího – souputníci a jedni z mála „krok držících“ progerů – SHADOW GALLERY, kteří při vší snaze nedokázali poslední řadovkou navázat na fenomenální album Tyranny. Na druhou stranu, když se to podaří, je na světě legenda. Nuže, u DREAM THEATER bohužel budeme muset na legendu ještě počkat. Řečeno zpříma a narovinu, Six Degrees Of Inner Turbulence svému předchůdci v mnoha směrech nestačí. Což ovšem neznamená, že by bylo propadákem, o tom nemůže být ani řeči! Snové divadlo zaznamenalo před minulého alba jednu dost podstatnou změnu – na post klávesáka nastoupil oslavovaný Jordan Rudess, od válu musel Derek Sherinian, který zkrátka nestačil. Jádro sestavy DREAM THEATER je po této události s výjimkou postu basáka totožné s projektem LIQUID TENSION EXPERIMENT, tedy projektu, který zbořil svými improvizačními běsy snad všechny progresivní limity, které zůstaly stát po kobercovém bombardování Snového divadla. Na Scenes se nová sestava předvedla brilantně, otázkou bylo, kam zamíří na novém dvoj CD... CD 1: Celkem pětice kompozic tvoří první část Šestistupňové turbulence. Už pohled na stopáž rozmlží zrak – nejkratší píseň má nad 6 minut, druhá nejkratší 9,5 minuty, jinak se bezpečně pohybujeme nad magickou hranicí čísla deset. Úvodní progresivní elaborát nese jméno The Glass Prison a štěpí se do tří „aktů“, které jsou ovšem pevně spojeny do jednoho celku. Preludium Reflection načíná zhruba tří minutová pasáž, plná rytmických zlomů a proměn tempa. Vyslechneme genezi leitmotivu, několik úchvatných sól, které bubeník Mike Portnoy ještě podmazává dvěma kopáky a zakusíte několikero agresivních poloh Petrucciho kytarové hry. Celá první část se tak nese v pořádně řízném duchu, jedině v refrénu ponechávají ostatní muzikanti prostor ekvilibristice pěvce Jamese LaBrie. Přechod do druhé části obstarává návrat leitmotivu, tentokrát v režii klapkostroje Jordana Rudesse, načež přichází šoková vlna v podobě Retribution. Kytara podladěná, riff jednoduchý, úderný, až by člověk třískal hlavou o podlahu, scratching v pozadí – zkrátka NU METAL!!! DREAM THEATER ukazují všem poďobaným pubertošům, co by mohli hrát, kdyby na to měli. Tahle progresivní odrůda odsuzovaného klonu (či zprznění) metalu má v podání mistrů jiskru. James zpívá nebývale razantně, maličko chraptí, v kontrastu k tomu zase čistě intonuje refrény. Nádhera! Fantastický dojem z úvodní trojkompozice ovšem nabourává dlouhá sólová pasáž, která je fůzí progresivního šílenství kláves a kytary, pekelných berserků rákosníčka Johna Myunga a jeho basové rákosky, přísahal bych i na orientální původ některých pásáží. Poněkud však začínám ztrácet nit a kontinuitu. Závěrečná část – Revelation – pak ubíhá v mnohem uvolněnějším, přesto dynamickém duchu, avšak její strohé zakončení nechává obří kompozici podivně nezavršenou a nakousnutou. Že by krejčovina horkou jehlou? Možná... Dvojka Blind Faith je už o poznání ucelenější, ale co se týče nápadů výrazně slabší. Nese se v poněkud intimnějším duchu, kytara je hodně naefektovaná, sóla střídmější, výrazně v rockově melodickém duchu. Za zmínku stojí nádherně vzdušný a chytlavý bridge se suverénními výškami Jamese LaBrieho, jenže ten věčně svěží a udivující duch a vzmach se kamsi vytrácí. Virtuózně odehraná, ale kompozičně ochuzená skladba. Rozpačitý dojem maximálně žehlí číslo tři – Misunderstood. Zpočátku velmi komorní, tklivá, plná podbarvujících efektů a procítěného vokálu LaBrieho. Nádherné je i violoncello, které rozechvívá rytmickou sekci. Vkus, melodická vytříbenost a „mlžná“ snovost úvodní pasáže by slušela i Bártově Illustratosféře. O to překvapivější je pak syrové škytnutí kytary a rozjitřený refrén, který jakoby v sobě obsahoval něco z elektrizující gothic rockové bouřlivosti. Náhlý rozmar přerůstá do naléhavé a disharmonizující druhé části, ve které se Rudessovi pomátne mašina a Petrucci počne vymýšlet nové stupnice a zvukové kriplíky. Je v tom energie, atmosféra a bohatýrský podíl hudebního genu, kterým se honosí jen a pouze Snové divadlo. The Great Debate si přinejmenším zaslouží přízvisko „zajímavá“, ovšem po zevrubnějším poslechu se na jazyk derou i první superlativy. Zvuková koláž, složená z Portnoyovy mravenčí precizity, Myungova bublání, Rudessových kvilů a debaty o etice vědeckého výzkumu přerůstá do naléhavé a typicky kontrastní snové kompozice. Vyklenutý bridge, který přímo popouzí k notování versus nasraně vyřvávaný refrén – are you justified?/justified in taking/life to save life. Sólová pasáž, která se sice nepatrně vzdaluje jádru kompozice, ale v mrtvém bodě se opět plynule navrací až k úvodní koláži. Těžší na poslech – zato bohaté ložisko nových objevů. Závěr prvního CD obstarává něžná a na první poslechy poměrně nevýrazná balada Disappear. Sluší se jí naslouchat v poklidu a vychutnává pozitivní klavírní vibrace a tradičně výborného Jamese LaBrieho. Zajímavá je též refrénová pasáž, která se objeví pouze jednou, avšak představuje absolutní vrchol skladby – rodově rozhodně patří k nejlepším okamžikům Scenes From Memory. Zaslouží si hodně soustředěný poslech, neboť přeladit se na tuhle sladší vlnu dá po předchozím progování kus práce. Rejstřík dojmů z prvního CD je hodně široký, ovšem ani všechna pozitiva nedovedou skrýt rozpaky z netypicky neurovnaných a poněkud neučesaných pasáží. Místy chybí těsné sepjetí instrumentální ekvilibristiky a ucelenosti skladeb; ani vnitřní napětí a melodické katarze jednotlivých kompozic nedosahují úrovně předchozího alba. Lehké zklamání... CD 2: Titulní opus Six Degrees Of Inner Turbulence je vlastně „kompoziční album v albu“. Texty vypráví osudy tří různých osob, které se náhle ocitly za hranicemi toho, co nazýváme normálnem. Vnitřní turbulence je vrhla do končin, které jsou našemu mozku zcela nepochopitelné. Stopáží překračuje osmidílný hudební příběh 42 minut, tudíž oči vykulí i kovaný příznivec psychedelických úletů. Jenže budiž doznáno, že se jednotlivá dějství od sebe podstatně liší a do jednoho celku je propojuje pouze nepostradatelný leitmotiv. Overture se drží pevně svého názvu a v silně orchestrálním hávu se skrývají veškeré podstatné motivy, které v následujících minutách uslyšíte. Od neskutečně pozitivních a odlehčených až po šílenou fanfáru, která znalcům připomene (dosti nečekaně a silně) anglické blackery BAL-SAGOTH. Nevěříte? Vaše mínus. Na poměry DREAM THEATER se jedná o hodně zvláštní kus, který přímo svádí k zapojení živého orchestru (ačkoli Jordan Rudess a jeho klapky odvádějí nádherný kus práce). About To Crash se vyloupne z Overtury výrazným klavírním partem, který ve spojení se vzletným kytarovým riffem připomene krajany SAVATAGE. Vůbec je to skladba hozená do vděčných a snadno stravitelných not s nepřehlédnutelným rukopisem svých tvůrců (zejména v refrénu). Prudký přechod do bouřlivé War Inside My Head nastínila už Overtura, ovšem v podání Petrucciho milky to působí ještě divočeji a překvapivěji. Názvu nezůstává Válka uvnitř hlavy nic dlužná – centrální motiv je šílený, stejně mrazivě působí výkřiky Jamese LaBrieho. Šílenství stupňuje vůbec nejkomplikovanější a nejtěkavější výbřed „The Test That Stumped Them All“. LIQUID TENSION EXPERIMENT jsou nebývale silně cítit z pekelně zamotaného instrumentálního klubka, důrazný LaBrie vše jen umocňuje. Brutální salvy kytary a bicích explodují v sousedství štěbetajícího falzetu šílencova. Nejsžíravější pecka celého kompletu. Něžná Goodnight Kiss na první pohled klidní rozbouřenou hladinu, ovšem po idylickém úvodu se začnou z hlubin vynořovat disonance, které vyvrcholí ve strhujícím finále. Geneze temných not probíhá nepozorovaně, o to je tumoróznější. Vše načne Rudessův ponurý sborový efekt, následně se pomátne i Petrucci. Něco neuvěřitelného, tělem probíhá mrazení, matka pláče nad dcerkou, která se vzdálila světu normálních lidí, strojový tikot JIPkových přístrojů... Příšerný očistec!!! Vrcholný bod alba, jehož zlom mi nevím proč evokuje Floydovský „The Fletcher Memorial Home“. Silná imprese, omlouvám se... Uvolnění a svěží závan přináší prosvětlená a radostná Solitary Shell, příběh chlapce, kterého vnitřní turbulence uvrhne do vnitřní izolace před světem. Zaslouží-li si nějaká skladba nálepku hit, pak právě tato. Zpěvná, okouzlující, pozitivní, nazdobená flamengovým sólem a jazzovým klavírním partem... Optimismus a vzmach podporuje i repríza About To Crash, která je ještě o chloupek vzletnější a chytlavější než její sestřička z úvodu. Pochvalu si zaslouží, jak rafinovaně a bez křeče se obě skladby spojují navzdory vzdálenosti. Ani tentokrát ovšem slunné počasí nevydrží a v samotném finiši svede radostný motiv úpornou bitvu s pošahanou Válkou uvnitř hlavy. Bitvu vítěznou, tudíž libé tóny mohou směle vstoupit do závěrečného grandiózního finále Losing Time, kde nezakrytě oslaví své vítězství decentní a dojemnou souhrou všech členů Snového divadla. Melancholické podtóny nemizí, jsou ovšem naplněny nadějí, závěrečným výškovým galashow Jamese LaBrieho a úchvatnými stěnami Rudessových kláves. Jak tenká je hranice mezi zdravou myslí a šílenstvím? Šest stupňů vnitřní turbulence. Druhé CD je výrazně tedy jak vidno výrazně ucelenější a nemá slabších míst. Jen je o kus jinde, než by člověk očekával, trochu více se přibližuje běžnému posluchači, o poznání silněji brnká na líbivé struny, aniž by podlézalo. Přijetí či nepřijetí této tváře DREAM THEATER je vnitřní záležitostí každého posluchače, mě osobně připadá přesvědčivější, nežli poněkud rozporuplný obsah prvního kotoučku. Jak je tedy zhodnotit? Jsou to sice dvě CD, ale tvoří jedno album. Jedno album, dva světy. První z nich rozkolísanější, druhý uzavřenější (ale ne bez prvků kontroverze). Hodnoceno zvlášť – první CD 7/10, druhé 9/10. Trocha matematiky nám vygeneruje pro komplet osmičku, která je vzhledem ke kvalitám předcházejícho počinu velmi spravedlivá. 17.03.2006 |
|